Blog jako element marketingu online


Często słyszę, że blogi firmowe/markowe są już passe. W czasach Snapchata, transmisji live i botów, blogi wyglądają jak prehistoryczni ubodzy krewni nowoczesnej technologii. Nic bardziej mylnego. Są często niezbędnym fundamentem wielu firm w spektrum działań w sieci.


Blog nie taki stary

Chociaż powstały dawno temu, blogi idą z duchem czasu. Najpopularniejszy system do blogowania – WordPress – zdecydowanie nie został w tyle oferując wiele różnych udogodnień i unowocześnień. Nie tylko wkleimy posty z mediów społecznościowych, ale również łatwo udostępnimy treści w sieci, zadbamy o pozycjonowanie czy możemy skorzystać z różnych wtyczek rozszerzających możliwości naszego bloga o niezbędne elementy – reklamy, rezerwacje, sprzedaż, newsletter itd.

Już z samego tego opisu widać, że blog stanowi część istotnego ekosystemu marketingu online.

Po co blog?

Mogłabym napisać wiele akapitów o tym jak blog może pozytywnie wpłynąć na Twoją markę – niezależnie czy masz sklep internetowy, oferujesz produkty B2B czy jesteś marką osobistą. Przedstawię tylko kilka ważnych aspektów.

Cytat

53%

marketerów mówi, że blogowanie to ich najważniejszy priorytet w marketingu.

https://www.hubspot.com

Pozycjonowanie

Blogi, w przeciwieństwie często do stron internetowych firm, pozycjonują się dużo lepiej. Po pierwsze możemy skorzystać ze strategii długiego ogona tworząc wpisy o niszowych tematach, ale dzięki temu wyskakując na wysokich pozycjach wyników wyszukiwania. Poza tym blog, dzięki stałym aktualizacjom, jest bardziej lubiany niż statyczna strona www.

Przykładem świetnych efektów z pozycjonowania długiego ogona może być mój blog czaplicka.eu, który wyskakuje często w wynikach wyszukiwania tematów dookoła konkursów na Facebooku.

Sprzedaż

Content marketing ma ważne miejsce w lejku sprzedażowym. W zależności od tego co i komu sprzedajesz może on przybierać różne formy i zadania, ale genaralnie wcześniej czy później każdy klient musi uzyskać więcej informacji o produkcie czy usłudze, doedukować się, zrozumieć pewne procesy czy przekonać dlaczego warto skorzystać z naszej firmy a nie konkurencji. Blog pozostaje nadal jednym z najlepszych narzędzi content marketingowych, ponieważ możemy łączyć w nim różne formaty – tekstowy, zdjęcia, wideo, interaktywne widgety i wiele innych.

Budowanie wizerunku

Nadal prowadzenie bloga wzmaga pozytywne skojarzenia z marką. Pozwala pokazać się z innej strony, bardziej pogłębionej niż skrótowe posty w social mediach czy krótkie wideo. Użytwając odpowiednich słów kluczowych możemy budować wizerunek, który będzie odzwierciedlany również w wynikach wyszukiwania.

Content marketing

Aby media społecznościowe działały prawidłowo potrzebują treści. Można publikować posty, zdjęcia, wideo itd., ale często marki decydują się na publikowanie również linków do bloga. Ogromną korzyścią jest to, że takiego bloga można wykorzystywać wielokrotnie na różne sposoby (nie tylko w mediach społecznościowych): linkując do postu, tworząc wideo z treści, czytając i publikując jako podcast, z kilku wpisów można zrobić serię, a kolekcja kilkunastu może być sklejona w ebooka. Możemy wybrać cytat i zrobić z niego nową treść lub wybrać najważniejsze tezy/podpunty i stworzyć galerię prostych grafik lub infografikę. Wpis na blogu nadaje się również do recyclingu treści i, jeśli piszemy o sprawach uniewesalnych, możemy przypomnieć go nawet po kilku tygodniach, miesiącach czy latach.

Oczywiście tak jak treści z bloga mogą być w innych kanałach, tak inne kanały mogą być na blogu i tak możemy publikować posty z Facebooka, filmiki z Youtube czy prezentować zawartość nawego newslettera.

Nowe leady i starzy klienci

Wreszcie blog może nam pomóc w dotarciu do nowych odbiorców, do nowych leadów i do nowych klientów. Szerokie spektrum wykorzystania bloga pozowli nam spenetrować grupy docelowe, które ciężko złapać innymi kanałami. A dodatkowo pozwala utrzymać kontakt z ludźmi, którzy już mieli styczność z naszą marką – od pozycjonowania, przez remarketing, po newsletter.

Blog jako hub

Ogromną zaletą bloga jest to, że może stanowić swoiste centrum przecinania się różnych innych działań marketingowych. Dookoła bloga możemy zbudować newsletter lub możemy dokładać wpisy blogowe do mailingu naszego sklepu internetowego. Ruch z wyszukiwarki (SEM) możemy przekierować na naszą stronę www. Możemy odsyłać użytkowników naszych mediów społeczościowych na bloga, ale również czytelników bloga zachęcić do stania się naszymi fanami/subskrybentami czy obserwatorami. Wpisy mogą zawierać przycisk rezerwacji, kupowania produktu czy formularz kontaktowy.

Blog Firmowy Jako Hub

W przeciwieństwie do wielu innych narzędzi blogi też otwierają nas na nowe możliwości influencer marketingu. Możemy zapraszać twórców i autorów do pisania u nas (dokładnie jak ja robię to na tym blogu 😉 ), pozwalają linkować i polecać treści innych twórców, zwiększając w ten sposób ich linki przychodzące, czyli pomagając w pozycjonowaniu.

Dobrze przemyślane posty mogą być wywiadami z kimś znanym, biorem opinii i komentarzy ekspertów czy listą ciekawych treści. Każdy z tych formatów nie tylko niesie wartość dla czytelników, ale poszerza naszą bazę odbiorców.

O czym pisać i jak często?

Pytanie stare jak świat z niełatwą odpowiedzią. Trzeba wziąć pod uwagę informacje z naszej strategii – między innymi o naszej grupie docelowej – możliwości czasowe i finansowe (ktoś za coś będzie musiał pisać co jakiś czas), a także różne dane – zarówno dotyczące SEO, dane z naszej głównej strony www czy innych źródeł.

Hekko prowadzi swojego bloga eksperckiego, gdzie znajdziecie informacje kwestiach związanych z serwerami i hostingiem, ale są też trochę bardziej miękkie treści.

Niektóre firmy prowadzą bloga pod kątem employer brandingu, prezentując swoich pracowników.

Inaczej będzie wyglądał blog skepu internetowego z ubraniami (może prezentować np. Nowości, kolekcje i trendy, a także prezentować stylizacje), a inaczej sklepu z zabawkami, który opowie o tym na co zwracać uwagę kupując zabawki, co jest teraz popularne wśród dzieci i zaprezentuje różne pomysły na zabawy.

Kompletnie inną kategorią są blogi związane z marką osobistą. To, o czym piszą blogerzy zależy od wielu czynników, ale najczęściej wybierają coś, co ich pasjonuje, niezależnie czy są to filmy, gotowanie, dobieranie ubrań, malowanie się czy po prostu dzielenie się swoimi przemyśleniami.

Częstotliwość zależy od możliwości, zakresu tematów i sensu. Zwykle 2-4 wpisy miesięcznie wystarczą, ale są blogi, gdzie wpisy pojawiają się codziennie czy co drugi dzień.

Cytat

Częstotliwość jest ważna, ale jeszcze ważniejsza jest relewantność. Lepiej pisać rzadziej, ale na tematy, które faktycznie interesują Twoich potencjalnych czytelników i które mogą docelowo przełożyć się na realizację Twojego celu biznesowego.

Artur Pajkert, Hekko.pl

Czy blog musi być drogi i czasochłonny?

I tak i nie. Samo postawienie WordPressa, wybranie darmowego szablonu, zainstalowanie kilku wtyczek może być zarówno darmowe jak i całkiem szybkie. Korzystając z pomocy zewnętrznej czy płatnych wtyczek/szablonów możecie spodziewać się kosztów od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy. Szablony z gotowców to koszt ok 30-60 dolarów, wtyczki, w zależności od celu mogą kosztować od kilkunastu do nawet 100 dolarów. Robocizna to często koszt 500-1000 zł, ale zależy od tego co dokładnie chcemy mieć na blogu.

Wpisy możemy pisać sami lub zatrudnić kogoś. Cena copywritera zależy od tematu, liczby znaków, tego czy autor ma też dostarczyć grafik i wszystkich wytycznych pod pozycjonowanie oraz ilości zamawianych tekstów. Pod SEO dobrze jest mieć wpisy raczej nie krótsze niż 300 słów. Stawki mogą się wachać od kilkudziesięciu złotych za wpis po nawet kilkaset złotych dla profesjonalnych, dłuższych wpisów. Samodzielne przygotowywanie wpisów zależy od umiejętności autora. Dla mnie takie 3 strony A4 to raptem ok. 30 min pisania, ale dla mnie to chleb powszedni 😉

Warto zawsze zastanowić się czy nie lepiej zainwestować w pomoc wydając pieniądze i wykorzystując zaoszczędzony czas na rozwijanie swojego biznesu.

Podsumujmy

Czy każdy musi mieć bloga? Oczywiście, że nie. Czy warto mieć? Zazwyczaj tak. Czy jest to drogie i czasochłonne – nie musi być. Głównym zadaniem jest przemyślenie gdzie umiejscowimy blog i jego treść wśród ekosystemu narzędzi marketingowych promujących naszą markę i w jaki sposób takie wpisy mają wpływać na prospekty w naszym lejku sprzedażowym, aby przesuwać je w dół, w stronę sprzedaży.

Jeśli potrzebujesz pomocy w budowaniu lub pisaniu bloga lub nie wiesz jak go skutecznie wykorzystać – napisz do mnie. Chętnie pomogę.

A teraz pytanie do was. Czy waszym zdaniem blogi są skutecznie wykorzystywane przez marki do promocji czy raczej nie radzą sobie z tym zadaniem? Jakie blogi firmowe polecilibyście jako dobrze prowadzone?

Jak oszczędzić 50% na domenie?

DOMBLO2018

Podaj ten kod zamawiając nową domenę, a jej rejestracja będzie tańsza o 50%.

Dobre? To podziel się!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Buffer this page