Jak przenieść WordPressa? O to Często w zgłoszeniach serwisowych pytacie o przenoszenie strony opartej o WordPress. Tym bardziej, że odkąd w ofercie mamy dedykowany hosting WordPress, zainteresowanie tematem stale rośnie. W tym artykule pokazuję, jak proste może być to zadanie, przy użyciu popularnej wtyczki Duplicator. To łatwiejsze niż samodzielne przenoszenie plików, bazy i konfiguracja migrowanej witryny. Pokazuję też, jak rozwiązać potencjalne problemy przy migracji.

Jak przenieść WordPressa? Instalacja Duplicatora

Po zalogowaniu się do kokpitu WordPressa należy zainstalować i aktywować wtyczkę Duplicator. Jeśli zadajesz sobie pytanie, jak przenieść wordpressa szybko i wygodnie – ta właśnie wtyczka jest dobrą odpowiedzią. W tym celu z menu głównego Wtyczki wybieramy pozycję Dodaj nową, a następnie w polu Szukaj wtyczek wpisujemy „Duplicator”. Klikamy Zainstaluj. Następnie przechodzimy do menu Wtyczki > Zainstalowane wtyczki i klikamy link Włącz pod właśnie pobraną wtyczką.

Po włączeniu wtyczki w menu kokpitu pojawi się pozycja Duplicator, zawierająca sześć linków. Najważniejszy z nich, Packages, służy do budowania paczek instalacyjnych. Settings to ustawienia Duplicatora. Tools zawiera narzędzia do obsługi logów, diagnostyki i porządków. Help to odnośniki do pełnej dokumentacji, zaś About informacje o autorze. Ostatni link, Go Pro! pozwala przejść na płatną wersję wtyczki, pozwalającą m.in. na przechowywanie paczek instalacyjnych w chmurach, robienie regularnych kopii zapasowych czy przenoszenie witryn typu Multisite.

Jak przenieść wordpressa? Instalacja wtyczki duplicator zrzut ekranowy.

Konfiguracja wtyczki Duplicator

Przejdźmy do ustawień (Settings). Domyślna konfiguracja jest zwykle dobra, w niektórych jednak wypadkach poniżej opisane opcje okażą się pomocne.

Pierwsze dwie opcje w dziale Plugin pozwalają na usunięcie ustawień wtyczki i zawartości katalogu z wtyczkami podczas odinstalowania Duplicatora. Opcja disable .htaccess File In Storage Directory służy do usunięcia pliku .htaccess z katalogu, w którym znajdą się pliki. Przydaje się ona w razie problemów z pobraniem utworzonych plików.

Konfiguracja wtyczki duplicator, dzięki której możesz łatwo przenieść wordpressa na nowy serwer.

Jak przenieść WordPress? Paczki danych.

Po kliknięciu w menu linku Packages zobaczymy widok zarządzania paczkami. Na początku nic tu nie ma. Paczkę stworzymy klikając przycisk Create New. Uruchomi on widok kreatora, podzielony na kilka sekcji.

Pierwsza z nich, Requirements, pokazuje, czy system spełnia wymagania techniczne niezbędne do przeniesienia w ten sposób strony. Zielony napis Pass daje pewność, że wszystko działa dobrze (serwer jest poprawnie skonfigurowany, ma właściwą wersję PHP i MySQL, uprawnienia do zapisu do katalogów, brak też starych plików Duplicatora). Pod sekcją Requirements możemy ustawić nazwę paczki i dopisać do niej notatki (Notes).

Migrowanie WordPress - przygotowanie paczek danych.

Sekcja Storage przeznaczona jest dla użytkowników wersji Pro – to tutaj można ustawić kopiowanie do chmury czy przez FTP. W wersji darmowej możliwy jest tylko zapis lokalny. Sekcja Archive ma dwa działy, Files i Database. W tym pierwszym po włączeniu opcji Enable File Filters można wskazać katalogi, które nie trafią do paczki instalacyjnej (np. zawierające kopie zapasowe witryny), jak również rozszerzenia plików, które zostaną pominięte (np. pliki tymczasowe .tmp czy archiwa .zip. W drugim dziale po włączeniu opcji Enable Table Filters można wykluczyć niektóre tabele z bazy – to przydatna opcja dla tych, którzy mają na serwerze z jedną bazą wiele witryn WordPressa, używających różnych prefiksów (np. wp_ i wp2_).

Ostatnia sekcja, Installer, służy do wprowadzenia danych serwera, na który będziemy przenosić stronę na WordPressie. Pozwoli to na zautomatyzowanie instalacji. Jeśli nic tu nie wpiszemy, dane te trzeba będzie podać podczas instalacji.

Diagnostyka podczas przenoszenia strony

Po wprowadzeniu niezbędnych zmian, należy kliknąć Next. Powoduje to przeskanowanie ustawień i plików strony oraz wygenerowanie raportu, z którego możemy dowiedzieć się o ewentualnych problemach. Gdyby pojawiły się tu jakieś informacje o błędach, Duplicator udzieli podpowiedzi, jak je rozwiązać. Na dobrze skonfigurowanych serwerach to się jednak praktycznie nie zdarza, obsługiwana jest większość popularnych konfiguracji.

Skanowanie paczek danych

Głównym problemem, jaki się tu spotyka, jest zbyt mały limit czasu wykonywania skryptów PHP na serwerze, wskutek czego nie będzie można spakować katalogów z większą liczbą plików. W takim wypadku należy katalog taki, zawierający np. zdjęcia, wykluczyć – patrz krok 3., sekcja Archive. Później trzeba będzie skopiować go „ręcznie”. Niekiedy pojawiają jak również pojawienie się plików z nazwami zawierającymi niedozwolone znaki. Pliki takie należy usunąć albo zmienić ich nazwy.

Migrowanie strony na WordPress: Budowa paczki

Kliknięcie kolorowego przycisku Build rozpoczyna budowanie paczki instalatora. Taka paczka to kluczowa sprawa w zagadnieniu jak przenieść WordPressa. Zawiera wszystkie niezbędne dane spakowane do jednego pliku. W zależności od rozmiarów strony i szybkości serwera potrwa to od kilkunastu sekund do nawet kilku minut. W tym czasie nie należy zamykać przeglądarki.

Po ukończeniu wyświetlony zostanie widok z powiadomieniem o powodzeniu budowy oraz dwoma przyciskami, za pomocą których pobierzemy plik instalatora (Installer) oraz archiwum (Archive). Pliki powinniśmy zapisać na swoim dysku, chyba że korzystamy z dysku w chmurze w wersji Pro wtyczki.

Kliknięcie linku All Packages przekieruje nas do widoku listy utworzonych paczek, z którego można je pobrać, uzyskać szczegółowe informacje, oraz skasować, pojedynczo lub hurtowo. Teraz pozostaje przygotować miejsce na docelowym serwerze.

Przenoszenie WordPressa

Zasada jest prosta: wygenerowany instalator zainstaluje naszą stronę w tym katalogu, do którego zostanie skopiowany z paczką archiwum. Na typowych współdzielonych hostingach powinno się więc przenieść pliki do katalogu /public_html/ albo /www/. Można to zrobić za pomocą dowolnego klienta FTP, skonfigurowanego według ustawień podanych przez dostawcę hostingu.

Na tym etapie warto też sprawdzić i zapisać sobie ustawienia serwera baz danych MySQL: musimy znać nazwę serwera, nazwę bazy, login użytkownika i jego hasło.

Instalacja w nowym miejscu

Po skopiowaniu plików instalator uruchamia się w przeglądarce poprzez wpisanie adresu nowego serwera, uzupełnionego o ciąg installer.php po ukośniku – np. http://nowastrona.pl/installer.php. Jeśli serwer docelowy jest dobrze skonfigurowany, a pliki trafiły do katalogu, z którego wyświetlane są strony WWW, zobaczymy stronę instalatora.

Na początku należy sprawdzić w sekcji Requirements, czy serwer poradzi sobie z uruchomieniem skryptu instalatora. Sprawdzane są tu m.in. uprawnienia zapisu, wersje PHP i MySQL, zgodność serwera WWW i dostępność potrzebnych mu rozszerzeń. Jeśli pojawi się tu gdzieś komunikat Error, konieczny będzie kontakt z administratorem.

Jak przenieść WordPressa - Instalacja WordPress w nowym miejscu.

Następnie testujemy działanie bazy danych. Jeśli chcemy stworzyć nową bazę danych (nie zawsze będzie to możliwe z posiadanymi uprawnieniami na serwerze), wybieramy w polu Action opcję Create New Database. Jeśli chcemy połączyć się z istniejącą bazą, klikamy Connect and Remove All Data. Następnie w polu Host podajemy nazwę serwera baz, w polu Name nazwę bazy, w polu User nazwę użytkownika (bazy danych, a nie hostingu!), a w polu Password hasło do bazy. Wszystkie te dane powinny być podane przez dostawcę dobrego hostingu. Kliknięcie Test Connection zwróci informacje o poprawności połączenia.

Gdy wszystko już działa, zaznaczamy opcję I have read all warnings & notices, a następnie uruchamiamy instalator kliknięciem Run Deployment. Proces instalacji zajmie od kilkunastu sekund do kilku minut. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, przejdziemy do konfiguracji strony na nowym serwerze.

Konfiguracja nowej strony WordPress

Jeśli z przeniesieniem strony wiąże się zmiana jej nazwy domenowej, musimy zmienić stary adres URL na nowy. Sekcja Old Settings zawiera stary adres strony i ścieżkę katalogu z WordPressem. Sekcja New Settings zawiera te dane na nowym serwerze. Jeśli informacje są poprawne, niczego nie zmieniamy, jeśli skrypt coś źle rozpoznał, można poprawić to ręcznie, klikając Edit. Sekcja New Admin Account pozwala zaś na założenie nowego konta administratora – może się to przydać, jeśli np. nazwa czy hasło starego administratora nam nie odpowiadają.

Konfiguracja nowej strony na WordPress z użyciem Duplicatora. Jak przenieść stronę WordPress z użyciem duplicatora?

Wystarczy teraz kliknąć Run Update by rozpocząć aktualizację ustawień. To koniec samego procesu instalacji strony, pozostają tylko prace porządkowe.

Porządki i uruchomienie

Szczegółowe informacje o całym procesie przeniesienia strony i ewentualnych problemach znajdziemy w raporcie, pod linkiem Review Install Report. Jeśli tu wszystko jest w porządku, należy zaktualizować proces przepisywania linków URL w całej witrynie. W tym celu klikamy Save Permalinks, co przekieruje nas do strony logowania do WordPressa (już na nowej witrynie) – najlepiej zrobić to, otwierając link w nowej karcie przeglądarki. Tam w kokpicie WordPressa, w Ustawieniach przechodzimy do pozycji Bezpośrednie odnośniki i klikamy Zapisz zmiany.

Jak przenieść WordPress'a z użyciem Duplicatora - zrzut ekranowy

Wracamy wówczas do karty przeglądarki z widokiem instalatora i klikamy Test Site. Spowoduje to sprawdzenie poprawności działania wszystkich linków, obrazków i wtyczek w witrynie. Jeśli do tej pory zrobiliśmy wszystko zgodnie z instrukcją i podaliśmy poprawne dane, nie powinno być żadnych problemów.

Ostatnim krokiem jest jak najszybsze usunięcie z witryny pliku z paczką archiwum oraz instalatora – gdyż dostęp do nich mają także osoby nieupoważnione. Można zrobić to ręcznie, po prostu kasując wspomniane pliki przez klienta FTP, lub też klikając w instalatorze link Security Cleanup, który przeniesie nas do strony logowania WordPressa i otworzy narzędzie Cleanup wtyczki Duplicator.

Jeśli zastanawiasz się, jak przenieść WordPressa i nie wykonać przy tym ani jednego kliknięcia – koniecznie zapoznaj się z naszą filozofią migrowania stron.

Powodzenia w przenoszeniu strony!

Artur Pajkert z kubkiem cyber_Folks
>
Artur Pajkert
Od 18 lat dzieli się wiedzą i poradami w sprawach e-marketingu i hostingu, jako menedżer, autor publikacji, prelegent, bloger, wykładowca akademicki.

3 odpowiedzi do "Jak przenieść WordPressa na nowy hosting?"

  1. Aleksander Kochański pisze:

    Bardzo pomocny i przydatny artykuł, dopisałbym tylko, aby przed kliknięciem „test site” wyczyścić cookies, gdyż może pojawić się informacja o kilku witrynach przypisanych do jednego IP, jeżeli przenosiliśmy stronę na inną domenę. Tak było przynajmniej w moim przypadku. Pozdrawiam

    1. Hekko.pl pisze:

      Dzięki za głos w dyskusji i zwrócenie na to uwagi!

  2. Kamil Skoczyński pisze:

    Co powinienem zrobić jeśli dostałem od klienta spakowaną (zip) stronę zbudowaną w WordPress’ie. Chciałbym ja uruchomić na innym serwerze i tam zacząć ją edytować.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?