Przekierowanie jest skutecznym sposobem na przeniesienie użytkownika a także robotów wyszukiwarek na inny adres URL niż ten, który wpisali. Jeśli – z różnych powodów – treść, która znajdowała się na Twojej stronie, przestaje być aktywna, koniecznie wykonaj takie przekierowanie. Dzięki temu nie tylko nie stracisz klienta, ale również unikniesz obniżenia rankingu Twojej witryny w wyszukiwarkach. Witryny z licznymi błędami 404 nie są ani użyteczne, ani przyjazne, zniechęcają do ponownych odwiedzin. W artykule wskażemy wszystkie niezbędne informacje o przekierowaniach, które powinieneś znać.

Najczęściej używanymi w SEO są przekierowania 301 oraz 302, z tym że 301 z założenia jest stałe, a 302 tymczasowe – ustawiane np. tylko na czas przebudowy strony. Roboty wyszukiwarek interpretują przekierowanie 301 w ten sposób, że Twoja strona nie tylko zmieniła swoją lokalizację na stałe, ale jej treść również znajduje się pod nowym adresem URL.


1 Kiedy powinieneś używać przekierowania 301?

Przede wszystkim, używasz przekierowania 301 wtedy, gdy użytkownicy oraz roboty mają zostać automatycznie przeniesieni na wybrany przez Ciebie adres.

2 Zmiana adresu

W momencie kiedy decydujesz się na zmianę adresu, możesz zastosować przekierowanie 301, aby nie budzić wątpliwości użytkowników. Ciekawym przykładem wyjaśnienia zmiany adresu url będzie operator Play, który na początku swojej działalności posiadał domenę playmobile.pl, a następnie wykupił domenę play.pl. Następnie zostało zastosowane przekierowanie 301, które powoduje, że kiedy wpiszesz w przeglądarce playmobile.pl, zostaniesz przekierowany do play.pl. Dzięki zastosowaniu przekierowania PageRank zostaje przeniesiony z jednej domeny na drugą i w krótkim czasie nowa domena zyskuje podobne miejsce w wyszukiwarce, co poprzednia.

3 Ujednolicenie adresu

Innym celem, jaki możesz uzyskać poprzez zastosowanie przekierowania, jest ujednolicenie adresów. Przykładowo, www.onet.pl oraz onet.pl są brane pod uwagę przez wyszukiwarkę jako dwie odrębne strony. Google, widząc adresy o tej samej treści, które nie posiadają przekierowania – dzieli siłę URL-a na dwa. Należy więc ustalić, która domena będzie główna i ustawić przekierowanie 301 na nadrzędny adres. W ten sposób wybrana przez Ciebie strona uzyska całą moc domeny, a Ty unikniesz duplikacji treści nietolerowanej przez Google.

4 Błąd 404

Przekierowanie może się okazać bardzo potrzebne, kiedy na stronie występuje błąd 404, który świadczy o tym, że coś nie istnieje na serwerze lub zostało z niego usunięte, np. produkt w Twoim sklepie internetowym nie jest już dostępny.

Wtedy, aby nie zniechęcać użytkowników do dalszego przeglądania strony, warto wykonać przekierowanie do tego samego produktu lub artykułu pod innym adresem URL za pomocą wpisania odpowiedniej komendy w pliku .htaccess lub za pomocą wtyczki, jeśli korzystasz z sytemu CMS (np. WordPress). Innym sposobem jest pozostawienie informacji o błędzie z możliwością przejścia do strony głównej lub innych artykułów czy produktów, które mogą zainteresować użytkownika. Jeśli masz stronę na WordPressie, to przy błędach 404 i przekierowaniach możesz skorzystać z takich wtyczek jak np. 404 to Start, Google 404, 404page, Redirection oraz Broken link checker.

5 404 to Start

Dzięki tej wtyczce stworzysz przekierowanie 301, a informacje o występującym błędzie zostaną do Ciebie wysłane.

6 Redirection

Nieważne, czy błąd 404 się pojawia, czy też nie, wtyczka Redirection pozwala na kontrolę wszystkich przekierowań.

7 Pozycjonowanie

Czasem, dla uzyskania dobrych wyników z pozycjonowania stosuje się trik polegający na tym, że utrzymuje się kilka różnych domen, nad którymi pracuje się niezależnie, a finalnie wykonuje się przekierowanie 301 na pozycjonowaną domenę, dzięki czemu dodatkowe domeny przekazują moc na tę istotną. Jest to jednak dość ryzykowny zabieg, bo testy SEO pokazują, że przekierowanie 301 przekazuje coraz mniejszą moc (kiedyś było to 100%, obecnie jest to około 80%).
Przekierowanie warto zastosować, gdy ma się zduplikowaną w serwisie treść. Podwójne, nieujednolicone adresy to problem i oznacza dezorientację użytkowników i robotów Google, a błąd 404 potrafi zniechęcić osoby odwiedzające Twoją stronę, które w założeniu mają stać się Twoimi przyszłymi klientami. Wspomóż zatem proces pozycjonowania przekierowaniem i bądź oryginalny. Oto kilka ciekawych przykładów błędów 404:


Wiedza na temat przekierowań jest niezwykle ważna, szczególnie jeśli chcesz uniknąć niektórych problemów związanych z przepływem mocy czy dublowaniem się treści. Mamy nadzieję, że nasz artykuł Ci pomógł i wyjaśnił powyższy temat.

Łukasz Bielawski
>
Łukasz Bielawski
Zawsze chętny do pomocy. Od 10 lat zajmuje się marketingiem internetowym, z naciskiem na działania seo oraz kampanie w ekosystemie Google Ads. Prywatnie pasjonat motoryzacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

Polecane dla Ciebie

Szukasz dalej?