SEMKRK #9 BIG – krótka relacja


#SEMKRK – to inicjatywa Deva Group, skupiająca osoby zainteresowane marketingiem w wyszukiwarkach, w szczególności działaniami organicznymi i kampaniami AdWords. Cykliczne, krakowskie spotkania, przyciągają coraz więcej osób, a ostatnia edycja zebrała blisko pół tysiąca uczestników. Na tej imprezie miałem okazję gościć w charakterze prelegenta, dzięki zaproszeniu Krzysztofa Marca. Dzięki, Krzysiek!


Czy warto być na SEMKRK?

Zaczynamy od tego, że zdecydowanie WARTO, ale nie dla każdego. Wydarzenie jest szczególnie cenne dla osób średnio zaawansowanych lub mocno zaawansowanych. To te grupy mają szansę najwięcej skorzystać – poziom merytoryczny prezentacji jest dość wysoki. Nie znajdziesz tu prezki pod tytułem „AdWords dla początkujących” czy też „Co to są metatagi w nagłówku strony”.
Średnio lub mocno zaawansowani specjaliści w obszarach SEM/SEO znajdą tu natomiast ogromną dawkę inspiracji w tematach zarówno twardych, jak i miękkich.

Bardziej SEO czy PPC?

Konwencja imprezy jest taka, żeby poruszać oba tematy, choć PPC w zasadzie sprowadza się do systemu AdWords. Nie było tu prelegentów reprezentujących inne systemy PPC. Moim zdaniem wprawdzie nazwa sugeruje skupienie na wyszukiwarce, ale prezentacji o PPC w ramach Facebooka też bym chętnie posłuchał, wszak wiele osób traktuje sieci społecznościowe jako miejsca pozyskiwania informacji wcale nie gorsze, niż sama wyszukiwarka stron www.

Z drugiej strony – mimo tak wąskiego targetu – Krzysiek Marzec i jego super ekipa i tak zdołali skupić blisko pół tysiąca zainteresowanych ludzi, więc target trudno uznać za zbyt wąski. Mam wrażenie, że spośród tych dwóch obszarów, większe emocje wywoływały prezentacje wokół SEO. Wystąpienia były różnorodne i – jako osobie zajmującej się na co dzień marketingiem – wydawały mi się bardzo interesujące. Pamiętaj jednak, że jest to wydarzenie mocno specjalistyczne i warto się tu pojawić głównie wtedy, kiedy chcesz przez parę godzin słuchać tylko o kwestii marketingu w wyszukiwarce Google. Spotkasz się tutaj z wysokospecjalistycznymi treściami i jeśli dopiero zaczynasz przygodę z e-marketingiem, możesz poczuć się lekko przytłoczony. Bądź jednak pewien, że wyjdziesz z bardzo mocną dawką aktualnej wiedzy i nawet, jeśli nie wszystko z wystąpień będzie dzisiaj dla Ciebie zrozumiałe – to na pewno część z nich okaże się mega inspirująca.

Organizacja – 10/10?

Organizację imprezy oceniam bardzo wysoko – i to zarówno z punktu widzenia prelegenta, jak i uczestnika. Świetnie dobrane miejsce (Stara Zajezdnia w Krakowie), idealnie skalkulowane pod tak wielką liczbę uczestników. Nie było efektu pustej sali ani nadmiernego stłoczenia – po prostu strzał w dziesiątkę. Dla tych, którzy siedzieli dalej od sceny, pod sufitem były wielkie telewizory, pokazujące aktualnie prowadzoną prezentację. Jedynym drobnym minusem był lekki pogłos, troszkę utrudniający odbiór prezentacji z tyłu sali – ale to chyba trudne do uniknięcia w obiekcie tej wielkości, nie będącym projektowanym w celu zapewnienia dobrej akustyki. Poza tym dźwiękowcy naprawdę się starali, żeby mimo tych trudnych warunków minimalizować ową niedogodność.

W tyle hali nieustannie działał bar serwujący lekkie, owocowe piwo, stad można było mieć obawy o poziom skupienia uczestników pod koniec imprezy – ale nie! Nawet ostatnie prezentacje, mimo, że odbywały się około godziny 20tej, czyli 6 godzin po starcie imprezy – skupiły spore zainteresowanie i sporo merytorycznych pytań.

Dla tych, którzy woleli porozmawiać i poświęcić się networkingowi – przed budynkiem czekała świetna strefa wygodnych leżaków, która genialnie sprawdziła się wieczorem. Pozdrowienia dla ekipy serwującej soczyste hamburgery – to kolejny punkt, dla którego warto tu było zajrzeć!

Z mojej strony SEMKRK dostaje w tej kategorii 9.5/10 – z tym, że te 0.5 to naprawdę kwestia wyłącznie akustyki, która moim zdaniem – i tak była zrobiona tak dobrze, jak to tylko było w tym lokalu możliwe.

Prelegenci

No właśnie, prezentacje… Przygotowując tę krótką relację trzeba wspomnieć, że poza doskonałą organizacją samego eventu, za sukces imprezy w znacznym stopniu odpowiadają świetnie dobrani prelegencji. Ku memu zaskoczeniu, udało się pozyskać także wartościowe osoby zza granicy, dzięki czemu impreza nabrała charakteru międzynarodowego. Ponieważ większość filmów z wystąpień tych prelegentów, którzy się na to zgodzili, znajdziesz na stronie SEMKRK, to wymienię tu tylko występujące osoby, więcej o ich prezentacjach u źródła, czyli na stronie poświęconej wydarzeniu.

  1. DIXON JONES – z MAJESTIC.COM – opowiedział o budowaniu linków w prezentacji: A LINK BUILDING CASE STUDY
  2. SAM MARSDENSEO z DEEPCRAWL opowiadał na temat audytowania contentu, wskazując na problem przestarzałych treści i nieoptymalnej alokacji budżetu.
  3. ROBERT NIECHCIAŁCEO z IGNITION.CO – opowiedział o sandboxingu w prezentacji SEO SANDBOX – CZYLI ZNACZENIE CZASU W STRATEGII SEO 2018.
  4. TOMASZ SOBIESIAK oraz SEBASTIAN GNIECIECKI zrobili robotę prezentacją GOOGLE NEWS: CZYLI DUŻY RUCH, NIEDUŻYM KOSZTEM, gdzie wskazali na szereg różnic między mechanizmami Google news a zwykłym indeksowaniem stron www.
  5. MICHAŁ BARCZYKSEO z X-KOM podzielił się z uczestnikami przykładami ciekawych działań w wystąpieniu: CASE X-KOM: RUCH ORGANICZNY NAPĘDZANY WYDARZENIAMI – CONNECTING PEOPLE.
  6. AGATA PILACIŃSKA-JAKUBOWSKA z GOOGLE zachwyciła salę bardzo specjalistyczną prezentacją: DROGA KLIENTA DO ZAKUPU – ANALIZA KONTA GOOGLE ANALYTICS I DZIAŁAŃ ADWORDS NA ŻYWO. Moim zdaniem to jeden z mocniejszych akcentów wydarzenia, bardzo merytoryczne wystąpienie, w którym Agata zabrała nas w podróż po atrybucji konwersji na wykresach radarowych wraz z odkrywaniem tego, co tak naprawdę niesie „Direct”.
  7. PAWEŁ GONTAREK opowiedział o tym, ile w SEO trwają różne działania. Bardzo często chcemy wiedzieć, ile potrwa wyciągnięcie z filtrów, ile potrwa odzyskanie dobrej reputacji domeny itd. – na te pytania odpowiadała prezentacja: KIEDY BĘDĘ WYSOKO – CZYLI O POSTRZEGANIU CZASU W SEO
  8. ANNA ŁOWCZOWSKA z HEAD OF EVENTS & CUSTOMER EDUCATION opowiadała o tym, CZY DA SIĘ POŁĄCZYĆ EMAIL MARKETING I SEM?
  9. KRZYSZTOF JANOSIEWICZ SPECJALISTA DS. SEM W SEMPAI – w prezentacji GMC STOP. REMARKETING STOP. RLSA STOP … ADWORDS SOS opowiadał m. in. o tym, jak radzić sobie z trudnymi słowami w kampaniach – takimi, które mogą powodować zawieszanie wyświetlania reklam.
  10. CEZARY GLIJER z K2 MEDIA S.A. pobujał nas bardzo efektowną prezentacją SEO 2,19 CZYLI JAK ŻYĆ I ODNOSIĆ SUKCESY SEO W DYNAMICZNIE ZMIENIAJĄCYM SIĘ ŚWIECIE, zwracając uwagę na dużą zmienność algorytmów i jej skutki.
  11. DAMIAN SAŁKOWSKI z SENUTO w wystąpieniu ROZSZYFROWUJEMY RANK BRAIN. MACHINE LEARNING W SŁUŻBIE SEO odważył się pokazać ogromne wzory z logarytmami. Byłem pewien, że w tym momencie większość osób zrezygnuje z oglądania, ale nic bardziej mylnego – zagadnienia WORD2VEC przykuły uwagę publiczności i stały się tematem wielu kuluarowych rozmów.
  12. ARTUR PAJKERT Z HEKKO.PL – moje wystąpienie znajdziesz do pobrania w dalszej części wpisu, dotyczyło ono zagadnień hostingowych na które warto zwracać uwagę prowadząc działania sem/seo. Znajdziesz je w dalszej części wpisu.
  13. ŁUKASZ CHWISZCZUK podzielił się spostrzeżeniami na temat tego, co można zrobić, kiedy już wydaje nam się, że kampania jest dobrze prowadzona w wystąpieniu JAK POPRAWIĆ DOBRZE PROWADZONE KAMPANIE ADWORDS
  14. KAROL DZIEDZIC opowiedział na zarządzaniu inteligentnymi stawkami w prezentacji: TO W KOŃCU INTELIGENTNE CZY HAJSOŻERNE?

Kto jeszcze?

Ponieważ w wydarzeniu uczestniczyło – zwróć uwagę – blisko pół tysiąca ludzi, poza prelegentami w tłumie można było wyłowić także bardzo fajne osoby do mocnych, merytorycznych rozmów. Ten, kto się zdecydował na tę imprezę, miał tym samym szansę pogadać z takimi osobami, jak:

  • Tomasz Wieliczko
  • Monika Kołodziejczyk
  • Szymon Słowik
  • Bartłomiej Kaczmarczyk
  • Łukasz Kołodziejczyk
  • Michał Suski
  • Sławomir Czajkowski
  • Przemysław Rusek
  • Jakub Makaruk
  • i wielu, wielu innych…

I na tym w znacznym stopniu polega magia tego wydarzenia – poza prelegentami skupia ono bardzo ciekawe osoby z polskiej sceny sem/seo i dla takich rozmów – warto było się tutaj pojawić!

No dobra, ale o co chodzi z tym związkiem hostingu i SEM/SEO?

W swojej hekkowej prezentacji opowiadałem o trzech wybranych elementach hostingu oraz pokazywałem, jakie mogą mieć one znaczenie dla prowadzonych kampanii SEM/SEO, skupiając się na aspektach wydajnościowych. Omówiłem takie zagadnienia, związane z wydajnością, jak:

  • Limity poczty – sprawdzaj je w specyfikacjach na stronie swojego operatora, jeśli przewidujesz większy ruch w leadach w procesie leadowania dochodzi do wysłania maila.
  • Wydajność interpretera PHP – możesz mierzyć wyjdajność przy pomocy bezpłatnego narzędzia PHP Benchmark Script. Pamiętaj też o ustawianiu możliwie wysokiej wersji PHP. Wydajność w skrajnym wypadku może wzrosnąć 5x!
  • Wydajność MySql – możesz ją oszacować dla różnego typu operacji oraz różnych mechanizmów składowania przy pomocy bezpłatnego narzędzia.

Pokazałem też, iż hosting wcale nie jest usługą tak homogeniczną, jak woda z kranu – między wydajnością uzyskiwaną u różnych operatorów występują istotne różnice wydajnościowe, widać je na przykładzie 55 tysięcy stron na WordPress, które wczytałem od różnych operatorów, mierząc średni czas otwierania strony.

Zapraszam Cię do pobrania całej prezentacji:

SEMKRK 9 - Prezentacja

Dobre? To podziel się!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Buffer this page